torsdag 31 juli 2008

sömnen konsten och gnomen härunder

Nu ska vi prata om debatt. Om konstnärens roll eller situation. Vi ser inte mycket av det här, vi får titta efter debatt på annat håll. Skulle jag tippa i mitt ovakna tillstånd beror det på att vi håller en skapligt låg profil i avsaknad av pretentioner. I ett sömngångartillstånd ska jag nu redogöra för debattens betydelse. Inte. Husets hantverkare har gått loss med släggan i mål och mening att demolera huset. Titta istället på vårt grannland. t.ex. på:
http://www.morgenbladet.no
Ska vi orka höja ribban på det här fattiga konstklimatet? Inte just idag kanske. men en annan dag ska vi samla intryck och koka en egen konstens debattragu. Vi ska lära av det bästa från omvärlden och föra över det till vår urblekta landsdel. Vi kan bättre!!

(såja, vi kan väl låtsas i alla fall. Hitta på ett tema och skapa en fiktiv debatt som lixom växer till gigantiska proportioner och som aldrig blir präktig och tråkig.)


Vi ska istället prata om att okänsligt angripa gamla hus med slägga och vit färg. Att byta bakelit mot realager från billigbygggevaruhus. Den vita färgen som sprider sig som cancer upp i trappuppgången. Nej jag blir för känslosam.

Vi ska prata om katter som jamar. doften av nylagd bajskorve i kattlådan en morgon då man lagt sig i gryningen. Om katten som kryper upp och trycker sin pälsade kropp mot ansiktet och blottar en förskräcklig småländsk fästing. fet och gul.

(Jaaa, jag sa ju att hon hade en jättefästing på ryggen!! Gud om jag bara hade nerver att ta bort dom själv, då hade det inte behövt gå så långt och få såna konsekvenser att min sömn blir avbruten)

Jag vill passa på att gratulera den nye Intendenten på skånes konstförening till jobbet.

Inga kommentarer: