onsdag 31 december 2008

jag tänker på Carl Larsson


Och letar upp en bild från julekvällen (nästan) De ska va idyll, interiör och blossande förväntansfulla barn. Men det ser inte ut så på mina bilder och jag tröttnar ganska fort. Ingen sträcker på sig och tittar in i kameran julen 2008.

Jag ska ge mig på ocke, nutta och lilla pillerill istället.

Så ska jag bättra mig. Det lovar jag.
(DET BLIR EN LÄTT MATCH)
2009.

Tack för julefrid och för åsynen av bara fina klappar, skönt att få rensa upp i pappershögar, hitta strukturer och börja på pärmen om mig själv, jag lovar att bli bättre på att skriva och inte vara så satans tjatig och hackig. Jag har stickat luva och halsduk fast det var skittråkigt och tecknat, sytt väskor och varit sövd. Jag har bakat ett bröd. det ligger i ugnen. Jag har fotograferat mig. Häpnar för dem här skarpa linjerna under ögonen varje gång. stoppat fotot i pärmen med bilder på min konstnärliga verksamhet , skrivit små texter och tänkt att jag måste bli bättre. Åh, jag ser att det loopar nu. Carl Larsson var bara en av dessa gubbar, Elsa Beskov en av dessa kvinnor som hågkommits av eftervärlden. såna krav har inte jag. Jag vill bara bli lite bättre. kanske på bekostnad av vårt svenska kulturarv. Men jag tror inte jag ska ta mig själv på för stort allvar 2009 heller. Gott nytt år, jag firar fulklädd i hemmet.

Inga kommentarer: