fredag 9 maj 2008

Val i Clas trädgård

Imponerande skicklighet uppvisar Lukas Nystrand när han sätter synålen i en packe sopsäckar. Ännu snyggare är det när den inte är vänd ut och in.

Jag går inte ofta till Doktorn, och hann bli av med alla symptom som gjorde att det kändes nödvändigt på en månads väntetid.
Diagnosen var något i stil med att Joseph Beuys
visade att värdet av konsten kan liknas vid en hög ihopsopat damm i ett hörn med kvasten lutad mot väggen.
Jag kanske inte uppfattade andemeningen korrekt, men tänker att det är svårt att skilja på konsten och de stora pengarna även om doktorer, byggjobbare och skadereglerare verkligen bryr sig om konst. Joseph Beuys förklarande konst för en död hare var det första jag såg (i en bok) som var det där "något annat" som jag sökt efter. Det var inför en utställning i en mycket stor lokal som jag försökte fylla själv för att vara garderad om de andra fem hoppade av i kärleksintrigernas folkhögskoletid. Min första installation innan jag hade hört begreppet. Boken hade vår eminente lärare tagit med sig och jag fick på nåder titta i den, inte låna.
Kanske skulle jag vara mer benägen att tänka i termer som pengar om det fanns några. Men det renodlade behovet handlar om att ha medel att hantera fenomen i tillvaron. Omvärlden. Mina reflektioner. Allt det roliga och sorgliga och möjligheter, absurditeter. Kommunikationen. Eh, omvärlden ännu mer, det störande. Det är så hoppfullt med konst. Jag upplever inte att jag gör konst i det jag spottar ut i form av produkter, men som ett samlande namn på ett slags kluster där allt som hör till en föränderlig konstbaserad verksamhet är konst. Alla konstnärer och vad som pågår som kan referera till nu, då och sen. Jag saknar drift att bli beundrad, och förmåga att tänka pengar. Att bli "stor konstnär" är inget mål, för konsten är allt det andra, där man är.
typ.
Jag tror inte konstnärer besitter mer skicklighet än någon annan. det är bara visionerna och bedömningsförmågan som räknas. Där spöar dom skiten ur dom andra.

Min dotter och hennes kumpaner levererade ett spex igår som var jäkligt skickligt i min mening.
inte alls pinsamt. Jag buade inte ens.

Inga kommentarer: