söndag 14 juni 2009

Performancekväll på skånes


på Skånes scen för crossoverkonst.
Performancegenren har hämtat sig efter några sura år med planlöst nakna kroppar på inkånkad jord på gallerigolv.
Lite har det att göra med att jag själv inte hittat ett trovärdigt sätt att bruka kroppen som redskap inför stående publik. Det var därför det kändes angeläget att se en man hälla röd färg över sig. oj va åtti.
Skulle han klara det utan att bli patetisk tråkig och pretentiös då?
Bläddrade slött igenom en bok med tidigare performancer på bild av samme man och tyckte inte det verkade va nåt. så där oengagerat som man gör om man inte tror påt men ändå är öppen för att ändra uppfattning.
så det gjorde jag. och passade på att läsa inledningen i boken som jag tog till mig som något sympatiskt, ärligt och sammanhängande stabilt utforskande och drivande bra motiv för performanceverksamheten.
Ja så nu slutar jag tänka på performance med skepticism. Den lever.

Hittade inget program så koll på övriga medverkande, som han häruppe i vit skjorta, har jag inte. Kolla skånes konstförenings hemsida, det kanske står där. Föresten, jag skriver ju inte ut några namn här.

Inga kommentarer: