måndag 28 januari 2008

blick bak: pistoler




















Vad ska man göra med vapen? Det är ett så omöjligt redskap gjort för hot och död men annars helt obrukbart. Jag hade "attributes and tools" som arbetstema i i stort sett alla tidigare ideér och skulle haft det än om det inte blivit så tjatigt. Redskap, förstärker ens identitet, det är tacksamt och outtömligt som ursäkt för att tillverka objekt, utveckla teorier och tramsa lite. Men en spade är harmlösare än en ak4.
Jag fotograferade min dotter. Barn växer upp med vapen, till vardag och fest. knatar iväg till skolan under helt andra förhållanden än vad mitt barn gjorde.
Det är förstås helt omöjligt att föreställa sig för mig, men just därför värt att arbeta med.
Det här projektet hade behövt lite bidrag för att bli av: Jag hade tänkt en stor hög med vapendelar gjutna i järn så de blir riktigt tunga. Även vapen som barn kan göra själva av kvastskaft skulle gjutas och ingå i den här stora högen. Och fler bilder på barn som poserar. Det blev inga pengar, och min bild av vad jag ville visa verkade med tiden aningen passé. Men det hade blivit bra.

Inga kommentarer: