måndag 28 januari 2008

blicken bakåt: nurse





















från c:a 1995. Min väna dotter fick en sjuksköterskedräkt av sin far, jag hade ett fotografi av henne, stående stolt på en sommaräng. Jag såg mig själv stå och bända järn och funderade på min yrkesroll. Kanske det var när jag sydde den här dräkten i min egen storlek som jag bytte riktning i mitt svetsande? Nej, det kan det inte varit, jag ville bygga en trevåningssäng som kunde bli ganska ikeaplatt ihopfälld, så var det. Jag hade byggt på en bar som skulle innehålla allsköns symbolartade signalsystem, som säten som blir varma, lampor som blinkar med hjälp av sensorer osv. Men det blev ett gytter av prylar, det fanns behov av upprensning. Så, Den här stackars sköterskan kom in när sjuktemat var ett faktum. På en resa med bil, ett försök att undvika Tyskland, tog vi turistfoton av henne, sköterskan, på olika platser i europa 1985. Sjömännen fanns i Trieste.

Inga kommentarer: